יום שישי, 6 בנובמבר 2009

FASHION 101

במסגרת לימודיי ב-FIT, אחד המרצים דרש שנלמד 'לדבר על אופנה'; לא מספיק לומר 'יפה' או 'לא יפה'. מי שרוצה לעסוק באופנה צריך לדעת להתנסח במינוחים המקצועיים והרלוונטיים. זה היה אחד השיעורים האהובים עלי. הרבה בזכות אתו מורה שלימד אותנו כיצד להבין את מדור האופנה של ה-New York Times (ותאמינו לי, זה לא היה קל גם לדוברי השפה!), איך לפרש מגמות אופנה ואיך 'לדבר אופנה'.
במסגרת השתתפותי
בפורום אופנת נשים בתפוז (כמנהלת שותפה ועוד קודם כמבקרת מן המניין), נתקלתי בשאלות שגרמו לי להזכר באותו מורה ולרצות לכתוב פוסט שכזה - ונוספים שיבואו בעקבותיו- עם מינוחים, ביטויים ופיסות היסטוריה מעולם האופנה. או בקיצור, 'FASHION 101'.
אז למי שחולקים את אהבתי לעולם האופנה, או סתם.. קצת מתעניינים, הנה, לא לפי סדר חשיבות או נושא מסויים, טעימה ראשונה:
HAUTE COUTURE- הוֹט- קוֹטוּר (ב-ה' רפה), היא האופנה העילית. הכוונה לשמלות tailor made , כלומר למידותיה ולשימושה של לקוחה ספציפית. כמובן שנעשה שימוש בחומרים הטובים ביותר וברמת גימור מדוייקת להפליא.
בצרפת, על בתי אופנה לעמוד בקריטריונים קבועים בחוק על מנת לקבל את התואר 'בית אופנה עילית' ולהתפרסם ברשימת בתי האופנה העילית המתחדשת מידי שנה ומפורסמת ע"י משרד המסחר והתעשייה.
BESPOKE- זו הגרסה הגברית של האופנה העילית. כיום המינוח משמש גם להתאמה אישית של מוצרים מעולמות אחרים, אך המקור בא מעולם התפירה/האופנה העילית.
אנקדוטה: שימו לב לשימוש במונח בשיר American Boy
של אסטל וקניה ווסט: Before he speak his suit bespoke
PRÊT-À-PORTER- פְּרֵט-אָ-פּוֹרטֵה- בתרגום חופשי מצרפתית: מוכן ללבישה ובאנגלית ready-to-wear. הכוונה לבגדים שאינם מיוצרים עבור לקוח ספציפי אלא על פי סקאלת מידות 'רגילה'. לכל בתי האופנה העילית יש גם קולקציות ready to wear אשר מביאות להם את עיקר הרווחים. למעשה, קוויי האופנה העילית נועדו בעיקר ליצירת שם לבית העסק ופחות ליצירת רווח.
FAUX PAS – פוֹ פָּה - בתרגום חופשי מצרפתית: 'לא לעשות'. הביטוי תפס מקום גם בשפה האנגלית ומשמש לבטא 'איסור אופנתי'.
FAUX FUR– פוֹ פֵר - ערבוב של צרפתית ואנגלית; חיקוי פרווה.
TARTARUGA- טרטרוגה- דוגמה של שריון צב. בדוגמא משמאל, נעליים של סטוארט וייצמן בדוגמת טרטרוגה כהה. לרוב הכוונה היא לצבעים ולדוגמא כמו על הנעליים, אך לעיתים גם לצורת שריון כגון זו של התיק האדום.
THE NEW LOOK - 'המראה החדש' (דיור)- בשנת 1947 הציג כריסטיאן דיור את המראה מימין; ג'קט בעל גזרה חובקת גוף, ודש רחב, בשילוב עם חצאית תפוחה עד הקרסול. זה היה מראה חריג ביותר לאותה תקופת פוסט-מלחמה וציין תפנית בעולם האופנה! במהלך מלחמת העולם השנייה ואחרייה, הוקצבו כמויות הבד לתפירה ונשים נאלצו להסתפק בבגדים צנועים ופרקטיים. עם ההתאוששות לאחר המלחמה, דיור הצליח לצפות ולתת מענה לכמיהה לגזרות נשיות ועשירות יותר, שלא ידמו לגרסה נשית של מדי צבא. הדגמים של דיור הפכו שם דבר ומקור להשראה למעצבים רבים שאימצו את המראה הנשי, ששלט כעשור.

בפוסטים קודמים שלי תוכלו ללמוד על דגמי נעליים ומפתחי צוואר.
הקליקו כאן אם תרצו לדעת כמה עובדות על מעיל הטרנצ', כפי שהסברתי בפורום.
אחת לתקופה, לפי ההשראה, אחלוק פיסות מידע נוספות.


סוף שבוע נעים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נו?? אז מה חשבת? (-: