יום רביעי, 13 בינואר 2010

מה שתלוי מתייבש ונופל...

כשהייתי ילדה (מתחכמת) ועניתי על שאלות פשוטות ב"תלוי....", אמא שלי היתה עונה לי כך: "מה שתלוי, מתייבש ונופל". אני נזכרת בחיוך במשפט הזה כמעט בכל פעם שהמילה 'תלוי' מוזכרת. לאחרונה יצא לי לראות לא מעט ארונות ונזכרתי כמובן באותו משפט. כמה עצוב לראות בגדים שנפלו כפרי בשל...
קיפול ותליה של הבגד יכולים לשמור על המראה שלו ועל 'אורך חייו' אם נעשים כמו שצריך, או לעוות עד להרוס אותו, אם נעשים ברישול. בל נשכח שזה גם מצמצם את הצורך בגיהוץ (שהוא בפני עצמו גורם משמעותי בבלאי הבד)!
לכל בגד הצרכים שלו; בין אם לקיפול ובין אם לתליה. ויש עולם שלם של קולבים שם בחוץ...
כמה טיפים בסיסיים:
- לתליית מעילים, ז'קטים וכד' מומלץ להשתמש בקולבים רחבים מעץ או מפלסטיק, שיהיו חזקים מספיק לשאת את משקל הבגד, וגם רחבים (ומעוגלים) מספיק בכדי לתמוך ולשמר את צורתו. שימו לב שיש את מוטת הקולב (רוחב מקצה לקצה) ויש את רוחב הצלעות. עבור פריטים כנ"ל יש לחפש קולב שהוא גם-וגם, אבל באופן כללי כדאי לשים לב ולא לתלות בגדים על קולבים שרוחבם מקצה לקצה רחב מהכתפיים של הבגד. זה 'פוצע' את הבד ויוצר בליטה.
- סריגים תמיד עדיף לקפל; הם כבדים מאד בתליה ולכן נמשכים למטה ומאבדים צורה. זאת, בנוסף לאותה בליטה שציינתי...
- לא כדאי לערום טי-שירטים בערימות גבוהות מידי; לרוב זה מסתיים בקריסה של הערימה (או תזוזה רצינית בכל פעם שמושכים חולצה), וזה יקמט את החולצות.
- חולצות מכופתרות צריכות להיתלות על קולב; עדיף מפלסטיק או מעץ, כך שישמרו על צורתן. ממליצה לכפתר לפחות את הכפתור העליון. כמובן שלא כדאי לשים חולצה על חולצה. הן יתקמטו.
- מכנסיים (לא ג'ינס. מה שנקרא trouser) וחצאיות הכי מומלץ לתלות על מתלה עם תופסנים. רובם עם תופסנים ניידים להתאמה לרוחב המותן. למכנסיים יש גם את האופציה של מתלה כמו בתמונה הימנית העליונה.
- מכנסי קז'ואל כמו ג'ינס, קורדרוי, "חאקי" וכד' ניתן לקפל.
- קולבים מרופדים מתאימים לחולצות מבדים עדינים או 'נוזלים', כמו משי וסאטן.
- שמלות ערב כבדות, בעיקר מהסוג המקושט בתוספות שונות התפורות על השמלה, מומלץ לקפל כיוון שתלייה תמשוך את השמלה למטה ותגרום לה לאבד צורה.
ואם תסדרו את הבגדים התלויים, על קולבים מתאימים מאותה משפחה (פלסטיק, עץ וכו'), כשכולם פונים לאותו הכיוון, תקבלו מראה מסודר ומלוטש, וגם נעים ונח יותר.

אי אפשר לדסקס שימור בגדים מבלי לציין את הכביסה והניקוי היבש. גם לכביסה יש חוקים משלה והנה כמה רלוונטיים:
- בראש ובראשונה יש לשם לב לתוית הבגד ולהוראות הטיפול של היצרן. צירפתי ריכוז של הסמלים והסברים. הקליקו להגדלה.
- כמובן שצריך להפריד את הכביסה הלבנה מן הצבעונית.
- כשמכבסים פריטי לבוש כהים, כדאי להפוך אותם. השמש (למייבשים בחוץ)גורמת לדהייה מהירה יותר של הצבע , אך גם תהליך הכביסה עצמו גורם לבלאי של הבד ולכן כדאי להפוך אותו בכדי לשמור על המראה של החלק החיצוני.
- אופן תליית הכביסה יכריע מה יהיה משך הגיהוץ, אם בכלל. מלבד החסכון בזמן יקר, הרי שהגיהוץ גם גורם לבלאי של הבגד ובכך מקרב אותו אל יומו האחרון. הקפידו לא לתפוס את אטב הכביסה באמצע הבגד אלא על תפרים נסתרים, נסו להניח את הבגד על החבל בצורה הישרה ביותר. הוא יתייבש חלק יותר.
- את הגרביים אני מחזיקה ברגליות ולא בגומי- אמנם לא רואים את קצה הגרב בד"כ, אבל ליתר בטחון אני לא רוצה שהיו עליה 'טביעות אצבע' של אטב.
- יבוש במייבש אמנם נח מאד אך מלבד היותו צרכן אנרגיה (ומזהם סביבתי) רציני, גם הוא גורם לבלאי של הבגד לאורך זמן. נסו להשתמש במייבש רק כשהכרחי. כך תשמרו גם על הבגדים וגם על הסביבה.

* בקולאז' התמונות הראשון שמתי גם תמונה שצולמה במוזיאון הטכנולוגיה בברלין, בנובמבר האחרון (מיסגרתי אותה בדוגמאת פולארויד). בתערוכת הרכבות היה גם מיצג של הקולבים השונים בקרונות לאורך השנים.

3 תגובות:

  1. אנונימי14 ינואר, 2010

    אחלה כתיבה וטיפים מעולים. רצה ליישם

    השבמחק
  2. צריך לדעת איך להוריד את הכביסה מתוך מתלי ואטבי כביסה

    השבמחק

נו?? אז מה חשבת? (-: